Van Borovtsi via Sofia naar Dupnitza - Reisverslag uit Dupnitsa, Bulgarije van Bulgarije2013 - WaarBenJij.nu Van Borovtsi via Sofia naar Dupnitza - Reisverslag uit Dupnitsa, Bulgarije van Bulgarije2013 - WaarBenJij.nu

Van Borovtsi via Sofia naar Dupnitza

Door: Thirza en Jorieke

20 Juli 2013 | Bulgarije, Dupnitsa

Vrijdagochtend konden we iets langer slapen. In plaats van half 8 hadden we nu om 8 uur ontbijt, maar we moesten nog wel onze koffers inpakken en dat kost voor meiden natuurlijk best veel tijd. ;-) We hadden een heerlijk ontbijt met een gekookt eitje en geroosterd brood. Met de bus gingen we op weg naar Sofia, wat ongeveer twee uur rijden was. Judy ging mee met Karst en Sonja, die de dag ervoor ook waren gearriveerd. In Sofia ontmoetten we ds. Theo Angelov. Wat een inspirerende en humoristische man is dat! Hij heeft ons de geschiedenis van de protestantse kerk in Bulgarije verteld. Wat hebben zij lastige tijden gekend, vooral in de tijd van het communisme. Zelfs nu nog worden christenen dwars gezeten door de overheid. Het was goed om ons er van bewust te worden dat vrijheid van geloof niet vanzelfsprekend is. Deze mensen moesten een hoge prijs betalen om voor hun geloof uit te komen. Ze werden geïntimideerd en konden veel opleidingen niet volgen en geen goede baan krijgen, maar deze mensen waren bereid om dat te doen. Waarom? Omdat Christus sterker is dan satan en de wereld. Hij is het Hoofd, hoog boven alles, maar onafscheidelijk van de kerk en in de gelovigen via Zijn Geest. Dat geeft de kerk kracht om te overleven.

Op naar de chinees, een cadeautje van Karst en Sonja. We hebben heerlijke gegeten en daarna afscheid genomen van Judy. Daarna kregen we nog een rondleiding door Sofia. Er zijn nog veel communistische gebouwen te zien. We konden niet overal kijken, omdat er demonstraties aan de gang waren tegen de regering... Het centrum van Sofia is erg protserig, vergeleken met de rest van de stad en het land, maar ook hier zie je bedelaars. Pastor Angelov heeft ons nog op een ijsje getrakteerd omdat we zo mooi hadden gezongen. :-)

We werden door Damian jr. opgewacht en door een chauffeur naar Dupnitza gebracht. We werden opgewacht met heerlijk banketbrood. Onze nieuwe verblijfplaats is boven de kerk. We slapen in bedeen uit Nederland. Het enige wat een beetje minder is, is de douche. Er is er namelijk maar één met een beperkte hoeveelheid warm water, die door 2 mannen en 10 vrouwen gedeeld moet worden. We dronken ondertussen al uit dezelfde waterfles, dus dit zal ook wel goedkomen! We zijn tenslotte familie. ;-)

Twee vrouwen uit de gemeente koken deze week voor ons. Deze eerste avond aardappels met vis. (Hebben ze stiekem een Nederlands kookboek geraadpleegd?!) Voor de verandering was het eten warm. :-) De meesten van ons vonden het erg lekker, alleen is het wel heel veel... We voelen ons bezwaard dat we niet alles opkunnen. We komen vast een paar kilo aan!

's Avonds hadden we een dienst in Krainitzi, waar we op de kerkbanken uit Zwartsluis zaten. We hebben ons allemaal voorgesteld, een aantal liederen gezongen en iets meegedeeld uit Gods Woord. Ds. Damian hield een preek over de nauwe poort: indrukwekkend!
's Nachts sliepen we in fijne bedden met helaas nogal wat achtpotige kamergenoten...

Vanochtend hebben we ontbeten met chocoladecroissants. :-) Daarna zijn we naar het Rila klooster geweest in de bergen. Een heel groot klooster met een kerk. Mooi, maar erg veel uiterlijk vertoon en weinig inhoud (kaarsjes branden, iconen kussen). Hier dichtbij hebben we nog even gewandeld bij een riviertje met ijskoud water (uit de bergen). Een prachtige omgeving, met hoge bergen en heel veel mooie bloemen!

Vanavond hadden we een bijbelstudie met de jeugd uit de gemeente in Dupnitza. Er waren helaas niet veel jongeren, vanwege herkansingen en een bruiloft, maar het was goed om elkaar te ontmoeten rondom de Bijbel en gezangen!

En nu is het weer bedtijd! Een goede zondag toegewenst. Hopelijk is de douche vrij als we weer bij de kerk zijn. We schrijven deze blog namelijk in het huis van ds. Damian, omdat er in de kerk geen eigen internetverbinding is. We weten niet wanneer we weer een blog kunnen plaatsen, maar we hopen dit zo snel mogelijk te doen.

Morgenochtend hebben we om 10.00 uur weer een kerkdienst, waarbij wordt verwacht dat we ons weer voorstellen en zullen zingen. Ze geven ons het gevoel dat we welkome en geziene gasten zijn!